Wat is Ryukyu Kobujutsu?
Ryukyu Kobujutsu vormt de klassieke gewapende krijgskunst van de Ryukyu eilanden (琉球諸島) vroeger een zelfstandig rijk met als hoofdeiland Okinawa en sinds 1879 een deel van Japan. De eilanden zijn ook bekend door een ander exportproduct; het Okinawa-té oftewel de ongewapende grondvorm(en) van het latere karate. Net als bij het Karate bestaat het Kobujutsu (古武術) uit: ‘Kihon’ – de basistechnieken, ‘Kata’ – de vorm als vaste schijngevechten en ‘Kumite’ – toepassingen van het voorgaande met een partner, dit komt het dichtst bij het echte gevecht.

We praten hier niet over de standaard wapens van de Japanse Samurai zoals het zwaard (Katana), de speer (Yari), de boog (Yumi) of de hellebaard (Naginata). Na de bezetting van de eilanden door de Japanners werd het de plaatselijke Samurai verboden om nog wapens te dragen en dus te beoefenen. De Samurai gingen toen technieken ontwikkelen voor werktuigen en andere onschuldige voorwerpen om als (geheim) wapen te dienen. De technieken rond- en toepassingen van deze wapens werden zodanig getraind en geperfectioneerd dat een gewapende strijd tegen de standaardwapens geen enkel probleem meer hoefde op te leveren.

Binnen het Ryukyu Kobujutsu wordt u dus geleerd deze wapens te hanteren. De oefenstof van de verschillende wapens is verdeeld over verschillende stappen (Kyu-Dan gradensysteem) en kent net zoals bij het Judo of Karate, diverse bandkleuren om het uitvoeringsniveau van de drager aan te geven. Binnen onze school wordt het systeem in de traditie van Motokatsu Inoue gevolgd zoals vastgelegd binnen de organisatie Ryukyu Kobujutsu Holland (RKH) als onderdeel van de Stichting Okinawa Kobujutsu Nederland (SOKN).

De wapens

Bo
六尺棒, letterlijk “6 voets stok”. De (Roku Shaku) Bo is een stok van 183cm of langer bij langere mensen (22 Bo kata’s);
短棒,     letterlijk “de korte stok”;
半棒,     letterlijk “halve stok”. De Sanjako Bo of Hanbo is een stok van 90-100cm (1 kata; Sanjakubo);
尺棒,     de Kyu shaku bo is een stok van 240cm (1 kata; Kyushakubo).

Kama
De Kama is een sikkel die wordt gebruikt om mee te hakken te stoten en te haken. De sikkels worden gebruikt per paar (3 Kama kata’s).

Nunchaku
De Nunchaku, twee stokjes (of meer) die met een touw of ketting verbonden zijn behoort tot het systeem van de Bo. Motokatsu Inoue noemde het dan ook “portable bo” je vouwt hem op en steekt hem in je zak. Het is een zeer geavanceerd wapen waarbij het accent ligt op directe tegenaanvallen dus zonder wering (3 Nunchaku kata’s).

Sai
De Sai is een metalen drietand die in veel Aziatische Martial Arts wordt gebruikt. De drietanden worden gebruikt per paar. Er is ook een Sai met een vorktand naar boven, de Manjisai, deze heeft de vorm van een Swastika. De Swastika heeft een bijzondere betekenis in het hindoeïsme en andere religies (8 Sai kata’s).

Sunakake
De Sunakake is een roeispaan (1 Kata: Tsukensunakake).

Surujin
De Surujin is een ketting met aan de ene kant een gewicht (een bal) en aan de andere kant een dolk-achtig steekwapen. Met het gewicht wordt de tegenstander uitgeschakeld en met de dolk wordt het karwei afgemaakt. Om te trainen worden houten of ‘safety’ uiteinden gebruikt aan een koord of touw (2 Surujin kata’s).

Tekko
De Tekko is een boksbeugel die wordt gebruikt om mee te stoten. De boksbeugels worden gebruikt per paar (1 Tekko Kata).

Tinbe en Rochin
De Tinbe is een schild en de Rochin een kort speer-achtig steek wapen. In het Klassieke Kobujutsu is het schild gemaakt van een schildpadschild (1 Tinbe Kata).

Tonfa
De Tonfa is een wapenstok, een slag en stootwapen. Het wordt langs de armen gebruikt en er worden “propeller-achtige” bewegingen mee uitgevoerd om mee te stoten, te weren en te slaan. De wapenstokken worden gebruikt per paar(2 Tonfa kata’s).

(Auteur: GS Bron:RyuKyuKobujutsuHolland)