Verpletterend nieuws! 10 mei 2014, Instituut ‘De Sportacademie Den Haag’…

Posted by on mrt 14, 2018 in Uncategorized | No Comments

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Op zaterdag 10 mei begon de nieuwe leergang Gyakute do met Kurabe Sensei in de dojo van Steve van Nieuwenhuizen uiteraard met verse leerlingen. Goed om te zien dat daar veel NFK leden, leraren en leerlingen uit uiteenlopende disciplines bij waren. Na afloop van deze training werd er een korte plechtigheid gehouden…!

20140330_7Masters_MD_0126ccc3c-def-30x40cm-3x_web
Kurabe Sensei werd enige tijd geleden met de bijhorende titel Soushi in Japan benoemd tot het hoofd van de Gyakute do Ryu. De belangrijkste functie binnen een traditionele Ryu die door erfopvolging voortgezet wordt. Het hoofd van een Ryu zet vaak een traditie voort van tientallen generaties en is qua beslissingsbevoegdheid binnen het systeem een absoluut (alleen)heerser. Hij waakt over de scholen (Ryu) als ‘pater familias’ en daarmee over technieken, tradities, graduaties en al het andere wat maar te bedenken valt.
SAM_1963_web
Op zaterdag 10 mei begon de nieuwe leergang Gyakute do uiteraard met nieuwe leerlingen. Goed om te zien dat daar veel NFK leden, leraren en leerlingen, uit uiteenlopende disciplines bij waren. Na afloop van deze training werd er ter ere van de benoeming een korte plechtigheid gehouden waarin Kurabe Soushi in het kort aangaf dat hij als hoofd van de Ryu benoemd was. De voorzitter NFK die als genodigde aanwezig was feliciteerde Kurabe Sensei en gaf hem voor de gelegenheid een mooie ingelijste poster cadeau waarop de Sensei en zijn hoogst gegradueerde leerling in actie afgebeeld staan.
SAM_1965_web
De voorzitter NFK was geïnformeerd door de Sensei dat er deze middag ook nog een verrassing op de agenda stond en zoals het zo vaak met verrassingen gaat…speculaties voldoende maar hij had geen flauwe notie wat hij daarbij verwachten moest. Dit euvel werd in ijl tempo door Kurabe Sensei opgehelderd.
SAM_1969_web
Hij verzocht Theo Philips en Steve van Nieuwenhuizen naar voren te komen. Theo werd benoemd tot 6e Dan Gyakute do en Vice President Gyakute do Europe en Steve tot 8e Dan en President Europe. Kurabe Sensei deelde de formele Japanse diploma’s uit en de hoofdrolspelers stonden er volledig verbouwereerd bij. De surprise had doel getroffen en hoe, hij was hard aangekomen! Wat een eer voor beide leraren al moet ik er wel bij vertellen dat ze ‘gewoon’ heel, heel hard trainen, wat beide heren overigens wél heel makkelijk af gaat, zonder daarbij ooit op banden uit te zijn geweest. Ongelooflijke hulde heren!
SAM_1973_web
Wie nu denkt dat het vat met verrassingen leeg was heeft het mis! Kurabe Soushi kondigde tot slot aan dat Steve van Nieuwenhuizen Sensei bij deze door hem benoemd werd tot zijn opvolger als Soushi, zodra Kurabe Sensei met pensioen gaat (omstreeks zijn 70e denkt hij nu) wordt hij de nieuwe Soushi, werelwijd dus, van dit prachtige systeem! Een niet Japanner als Soushi, ik denk dat dit nog nooit vertoond is! Wat een geweldige eer, verpletterend nieuws…? Nee, maar wel overdonderend of zoals de Engelsen zeggen ‘flabbergasting’!
SAM_1971_web
Om enigszins op adem te komen volgde er een gezellig samenzijn met de aanwezigen in de dojo. Natuurlijk behoorden Aziatische muziek, saké en sushi hierbij tot de klassieke ingrediënten om het geheel de nodige traditionele luister bij te zetten. En dit alles onvermoed en onbedoeld op de sterfdag van Bob van Nieuwenhuizen, de Jiu Jitsu virtuoos van de vorige generatie en vader van Steve, wat zal hij trots zijn op zijn zoon. Soms bekruipt je het gevoel dat verrassingen en toeval niet bestaan…soms moeten dingen zo zijn!

GS
Bob_en_Steve_van_Nieuwenhuizen